Een ingezonden artikel van “CoasterFriendRik” over de visie van Walibi Holland

Walibi Holland steeds minder aantrekkelijk

Six Flags Holland dat was me een tijd! Ik ken geen pretpark fan die daar geen warme gevoelens aan over heeft gehouden. Alles leek te kloppen..de juiste hoeveelheid entertainment, de rides, het fantastische personeel. Hoe anders is het nu in het troosteloze Walibi Holland.

Na Six Flags Holland werd het park Walibi World een nagloeiend Amerikaans park met Nederlandse pracht. In 2005 was het geweldig om als bezoeker in het park te lopen. Talrijke shows en attracties en personeel wat vakkundig en sfeervol was. Alleen toen ging het mis…

Na het vertrek van Six Flags heeft Walibi een hele rits attracties afgebroken waaronder: breakdance El Toro, vliegend tapijt Aztec, mijnachtbaan Flying Dutchman Goldmine, loopingschip Double Inverter en de molens Tornado en Sherwood’s Revenge ook schommelschip Hudson Bay heeft het park moeten verlaten.

In 2016 opent Walibi eindelijk een nieuwe attractie, Lost Gravity. Weinig op de attractie en de vreemde thematisatie aan te merken. Walibi heeft een re-styling van de mainstreet ondergaan. Mascha van Till wil haar “festivalization” door het hele park doortrekken. Een nietszeggend geklieder waar niemand warm voor loopt.

Merlin's Magic Castle is onder handen genomen door een graffit artist.

Waibi verliest flink terrein ten opzichte van de parken in Nederland. De Efteling is het park in de polder al lang en breed voorbij maar ook parken als Duinrell en Slagharen trekken meer bezoekers in een jaar dan het park in Biddinghuizen.

Het park dat ooit miljoenen bezoekers trok moet het nu puur hebben van hun succesvolle product, de Walibi Fright Nights. Dit evenement red al jaren de cijfers van het park maar nu de concurrentie ook aan Halloween doet moet Walibi helemaal gaan opletten.

Walibi Holland is misschien wel het slechtst scorende park van de Compagnie Des Alpes group. Is er een visie in Walibi Holland? Het gewiebel van Mascha van Till lijkt op een desillusie te liggen. Eerst wilde ze het park puur op tieners richten, daarna toch weer op familie’s en nu? Weet Mascha het zelf wel?

De ingang van het nieuwe themagebied Wilderniss
Het nieuwe “themagebied”

Walibi België is de afgelopen jaren bezig met een enorme re-styling zonder rare graffiti en themaloze attracties met een uitstraling van de kringloop. Dus dat het probleem aan moederbedrijf CDA (Compagnie Des Alpes) ligt gaat er bij mij niet in.

Het word tijd dat Walibi Holland weer een visie krijgt. Een visie die haaks op die van Mascha van Till staat want die visie van haar brengt het park nog een keer ten onder.